یك خبر شوكه كننده از جدیدترین CPU اینتل

 

یك خبر شوكه كننده از جدیدترین CPU اینتل
یك خبر شوكه كننده از جدیدترین CPU اینتل
 

(پردازنده 80 هسته ای هم آمد) 
 

تا به حال عادت داشته ایم که پردازنده های مورد استفاده مان همیشه یک هسته ای باشند . این بدان معناست که این پردازنده ها تنها دارای یک موتور بودند و کل تلاش سازندگان آنها هم متوجه افزایش کارآیی و توانایی همین یک هسته بود.
یکی دو سال پیش دو غول سازنده پردازنده های رایانه ای – اینتل و AMD - از دستیابی به فناوری ساخت پردازنده های دو هسته ای خبر دادند این بدان معناست که دو موتور بر روی یک پردازنده کوچک نصب می شود تا کارآیی آن به نحو چشمگیری افزایش یابد .
ظرف چند ماه اخیر این دو شرکت از احتمال ساخت پردازنده های چهار هسته ای خبر داده اند و از جمله اینتل اعلام کرده که تاسال 2007 پردازنده های چهار هسته ای (Quad-Core ) روانه بازار می کند .
اما چندی قبل اینتل خبری را منتشر کرد که نه تنها AMD رقیب اصیلش را شوکه کرد بلکه تمامی دست اندرکاران عرصه IT را انگشت به دهان نگهداشت . خبر این بود که این شرکت موفق به ساخت نمونه اولیه پردازنده 80 هسته ای شده که می تواند در یک ثانیه یک تریلیون عملیات محاسباتی انجام دهد . ( یک تریلیون معادل یک هزار میلیارد است ) پل اتلینی رئیس اینتل تکه ای از یک ویفر سیلیکونی نسبتاً بزرگ را هفته پیش و در جریان برگزاری همایش Enter developer در سان فرانسیسکو در معرض دید هزاران نفر گذارد . تراشه های نصب شده بر روی این ویفر می توانند تنها در عرض یک ثانیه یک ترابایت اطلاعات ( یعنی یک تریلیون بایت ) را با سرعت تمام جابجا کنند .

اتلینی که از اختراع جدید مهندسان شرکت تحت رهبری خود بسیار هیجان زده به نظر می رسید اظهار امیدواری کرد که کار طراحی این پردازنده پرقدرت ، ظرف 5 سال آینده به اتمام برسد . 
اعلام این خبر در همایش یاد شده بسیار اهمیت دارد زیرا اینتل از آن برای آموزش برنامه نویسان خود و اعلام برنامه های کوتاه مدت و درازمدت استفاده می کند . طی سه سال اخیر اینتل از تعداد زیادی از مهندسان سخت افزار دعوت کرده تا با کارکنان اینتل ، آشنا شوند و کلاس هایی را در مورد فنآوری های جدید برای کارمندان اینتل برگزار کنند . 
در جریان این همایش ، اینتل خبرهای دیگری را هم اعلام کرد ، از جمله این كه ، عرضه پردازنده های چهار هسته ای خود را جلو انداخته و حداكثر تا ماه نوامبر یعنی حدود دو ماه دیگر ، آن ها را در دسترس علاقمندان قرار می دهد . علاوه بر این اینتل درصدد عرضه پردازنده های جدید فوق العاده سریع دوهسته ای موسوم به core 2 extreme و پردازنده های چهار هسته ای خاصی برای استفاده در رایانه های شخصی است كه همگی آن ها در سه ماهه اول سال 2004 در دسترس خواهند بود . 
در همین حال قرار است پردازنده های سرور چهارهسته ای اینتل هم تا ماه نوامبر در دسترس باشند. اتلینی ، رئیس اینتل می گوید: سعی كرده ایم كاری كنیم كه عملكرد این تراشه ها عالی باشد . به ادعای او عملكرد تراشه های چهارهسته ای این شركت، 70درصد بهتر ازتراشه های دوهسته ای آن است . از سوی دیگر گفته می شود كه عملكرد پردازنده های چهارهسته ای سرور اینتل 50درصد بهتر از عملكرد تراشه های دوهسته ای xeon 5100 است كه در ماه ژوئن عرضه شد . 
برخی از كارشناسان معتقدند اگر اوضاع همین طور به پیش رود AMD و تراشه های تازه اش مانند Athlon 64 ( برای رایانه های سرور و رومیزی ) و نیز پردازنده های Opteron دیگر حرفی برای گفتن نخواهند داشت. این در حالی بود كه تا چندی قبل AMD به عنوان یك شركت تراشه ساز خلاق كه موی دماغ اینتل شده ، مطرح بود اما حالا اینتل ، خلاق تر از AMD به نظر می رسد.
البته این فرایند در مجموع به نفع دنیای ICT است . با بالا رفتن سرعت پردازش استفاده از امكانات چند رسانه ای به روی رایانه ها و نیز شبكه اینترنت و دیگر شبكه های رایانه ای ، تسهیل خواهد شد . 
به نظر می رسد اینتل با ارائه پردازنده های چند هسته ای از این دست و نیز تلاش گسترده ای كه برای گسترش استفاده از فنآوری بی سیم WiMax به عمل می آورد به یكی از ستون های اصلی دنیای ICT مبدل شده است. 
منبع:bahaneha.com 


تاريخ : شنبه 10 خرداد 1393برچسب:, | 20:46 | نویسنده : Ali |
صفحه قبل 1 صفحه بعد